Hög konkurrens om studieplatserna vid MDU

Skylt med MDU:s logga vid Campus Västerås

På MDU är 26 326 antagna till höstens kurser och program. En person kan söka och antas till flera kurser eller program vid ett eller flera lärosäten.

Idag går antagningsbeskeden ut till alla som sökt studier vid Sveriges högskolor och universitet. På MDU är 26 326 antagna till kurser och program, vilket är en ökning med närmare 7 procent jämfört med höstterminen 2023.

– Det är glädjande att se att majoriteten av våra utbildningsprogram som startar i höst har flera behöriga sökande än antal platser, trots att antal anmälningsalternativ är något fler denna omgång, säger Susan Sahlberg, tillförordnad chef vid sektionen för antagning och examen vid MDU.

Även antalet reservplacerade ökade med 14 procent, där sjuksköterskeprogrammet i Västerås och Eskilstuna toppar listan med 976 respektive 910 reserver.

Andra populära program är socionomprogrammen som har 861 reserver. De kurser som toppar samma lista är att utveckla organisationer och ledarskap med 778 reserver, kriminologi i socialt arbete 529 reserver och marknadsföring - en introduktion med 370 reserver.

Rekordantagning

Enligt Universitets- och högskolerådet (UHR) är antagningssiffrorna nationellt sett högre än under coronapandemin.

– Höstens antagning överträffar det tidigare rekordet hösten 2021 under coronapandemin med nära fem procent, säger Robin Johansson, t.f. avdelningschef vid UHR. Samtidigt ökar antalet behöriga sökande ändå mer – allt fler söker eftergymnasial utbildning när det är kärvt på arbetsmarknaden.

Tacka ja senast 19 juli

De som erbjudits plats på en utbildning behöver lämna besked senast den 19 juli för att behålla sin plats. Den 25 juli går det andra antagningsbeskedet ut (som inte har svarskrav) och reservantagning fortsätter sedan fram till kursstart.

Sen anmälan

Det går fortfarande att göra en sen anmälan till vissa utbildningar vid MDU om man är en av dem som missat sista anmälningsdagen. Bland dessa finns bland annat vissa civilingenjör- och lärarprogram. Se hela listan på antagning.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..