”Det bästa med utbildningen är all praktik vid skolorna”

Redan som liten visste Laura Chan att hon ville bli lärare. Valet blev att läsa till ämneslärare med inriktning mot svenska/engelska vid MDU. Enligt henne var det ett perfekt alternativ, då lärosätet har många fördelar som centralt läge, bostadsgaranti och återkommande praktiktillfällen.

Laura Chan, student vid ämneslärarprogrammet

Vad har varit det bästa hittills med utbildningen och att studera vid MDU?

– Det bästa med utbildningen är all praktik vid skolorna. På mitt program har vi tre praktiktillfällen under vår studietid, varav ett är på högstadiet och två är vid en gymnasieskola.

– En annan fördel är att själva utbildningen ger mig både en behörighet att lära ut på högstadienivå årskurs 7–9 och en lärarlegitimation på gymnasiet.

– Det jag gillar just med MDU är att båda campus ligger centralt och att det är ett universitet som erbjuder många olika program som passar alla intressen. Jag gillar även att skolan är rymlig och att det finns massa studieplatser för oss studenter.

Märker du av att universitetet har ett nära samarbete med olika skolor och företag?

– Som student på universitetet har vi möjlighet att träffa olika företag och andra skolor då det ofta anordnas events, där olika företag kommer och pratar om vad de erbjuder för jobb. Vi har exempelvis något som heter Högvarv som anordnas av skolan, där vi som studenter får möjlighet att bekanta oss med våra framtida arbetsgivare.

Vad vill du jobba med i framtiden?

– Min dröm är att jobba som lärare. Utöver denna utbildning skulle jag även vilja vidareutbilda mig till att bli behörig för grundskolan, då jag vill utöka möjligheten att få arbeta med yngre barn.

Rekommenderar du andra att söka till MDU?

– Ja. Här på universitetet finns ett brett utbud av program med många fördelar för dig som nyinflyttad student. Kommer du från en annan stad och vill plugga i antingen Eskilstuna eller Västerås så erbjuder kommunerna bostadsgaranti i någon av de studentlägenheter som finns. Det finns även MDU-bussar som vi studenter kan ta gratis mellan campusorterna.

Har du några tips till någon som funderar på att söka till ett program?

– Om man är osäker på vad man vill plugga så rekommenderar jag att du kontaktar studenter som redan läser en utbildning, så du får möjlighet att ställa frågor. På MDU:s webbsida finns det även mycket information som kan vara intressant att ta del av. Se till att kika lite på den också.

Ämneslärarprogrammet gymnasieskola

Ämneskombination: Svenska/Engelska

• Högskolepoäng 300 HP
  • Omfattning 5 år (heltid)