”Som grundskollärare slutar du aldrig att lära dig”

Sofia Karlsson ser positivt på framtiden som grundskollärare. Genom att plugga till lärare får hon chansen att vara med och bidra till en bra start för barn i skolan.

Bild på Sofia Karlsson, som utbildar sig till grundskollärare

– Jag vill bli grundskollärare för att få vara med och forma framtidens medborgare och få möjlighet att vara en trygg vuxen i elevernas liv, säger Sofia och berättar vidare:

– Jag vill inspirera människor och uppmuntra dem till vidare utveckling inom både skolan och som individer. Jag valde just F-3 då jag anser att starten på skolan är oerhört viktig och väldigt intressant.

Anser du att fler bör bli lärare?

– Ja, det tycker jag. Läraryrket är ett yrke som alltid kommer att behövas och fler glada, positiva, drivna lärare behövs. Läraryrket är brett med många möjligheter. Det finns även möjlighet att vidareutbilda sig inom läraryrket.

Rekommenderar du andra att söka programmet?

– Ja, det gör jag. Det är ett bra universitet med drivna, glada och stöttande lärare. Hittills har det varit ett bra programupplägg med ett nära samarbete med så kallade övningsskolor där vi fått göra fältstudier redan från första kurs.

Hur ser du på din framtid som lärare?

– Jag ser det som en rolig men tuff utmaning. Jag tror att utbildningen på MDU kommer ge mig goda förutsättningar inom mitt framtida läraruppdrag samt möjlighet till vidareutveckling inom skolans värld. Som lärare slutar du aldrig att lära dig och det inspirerar mig.

Grundlärarprogrammet förskoleklass och grundskola 1-3

• Högskolepoäng 240 HP
  • Omfattning 4 år (heltid)
  • Nivå Grundnivå