Studentprojekt rumslig gestaltning
På programmet Rumslig gestaltning – Informationsdesign skapar studenter design förslag utifrån olika material, tekniker och arbetsmetoder. Det sker ofta i samverkan med universitetets forskare samt företag och organisationer i branschen.
Projekt år 3
![](/images/200.676955dd1872311e1033a1c7/1680507457748/Identitetsst%C3%A4rkande%20rum_Johanna_1.jpg)
Identitetsstärkande rum - Design som stödjer navigation på ett äldreboende. Av: Johanna Laurin. Kurs: Rumslig gestaltning fördjupning, år 3
![](/images/200.676955dd1872311e1033a1cb/1680507474315/Identitetsst%C3%A4rkande%20rum_Johanna_2.jpg)
Identitetsstärkande rum - Design som stödjer navigation på ett äldreboende. Av: Johanna Laurin. Kurs: Rumslig gestaltning fördjupning, år 3
![](/images/200.676955dd1872311e1033a1cf/1680507489043/Identitetsst%C3%A4rkande%20rum_Johanna_3.jpg)
Identitetsstärkande rum - Design som stödjer navigation på ett äldreboende. Av: Johanna Laurin. Kurs: Rumslig gestaltning fördjupning, år 3
![](/images/200.676955dd1872311e1033a1df/1680507600904/Artefakt_Tilda_1.jpg)
Artefakt. Av: Tilda Versén. Kurs: Projektledning för designprojekt, år 3
![](/images/18.676955dd1872311e1033a1e0/1680507609141/Artefakt_Tilda_2.jpg)
Artefakt. Av: Tilda Versén. Kurs: Projektledning för designprojekt, år 3
![](/images/18.676955dd1872311e1033a1e3/1680507683316/Next%20Generation%20Eco%20hotels_Tilda_1.jpg)
Next Generation Eco hotels - Digitalt designkoncept. Av: Tilda Versén. Kurs: Projektledning för designprojekt, år 3
![](/images/18.676955dd1872311e1033a1ea/1680507769838/Next%20Generation%20Eco%20hotels_Tilda_2.jpg)
Next Generation Eco hotels - Digitalt designkoncept. Av: Tilda Versén. Kurs: Projektledning för designprojekt, år 3
![](/images/18.676955dd1872311e1033a1f6/1680507984688/Designkoncept_Aydah_1.jpg)
Designkoncept - Tillgänglighet på hotell, ljussättning för informativa bord. Av: Aydah Abdulrahman. Kurs: Projektledning för designprojekt, år 3
![](/images/18.676955dd1872311e1033a1f9/1680508016067/Designkoncept_Aydah_2.jpg)
Designkoncept - Tillgänglighet på hotell, ljussättning för informativa bord. Av: Aydah Abdulrahman. Kurs: Projektledning för designprojekt, år 3
![Gynekologrum uppifrån.](/images/18.2142dcb817dc26244814a46b/1640866392346/gynekologrum-1.jpg)
"Jag är lika naken som rummet" - Att utforma gynekologrummet efter patienters behov, Tina Knuutinen.
![Gynekologrummets undersökningsdel.](/images/18.2142dcb817dc26244814a47f/1640866482873/gynekologrum-2.jpg)
"Jag är lika naken som rummet" - Att utforma gynekologrummet efter patienters behov, Tina Knuutinen.
![Gynekologrum med undersökningsdel bakom skärmvägg.](/images/18.2142dcb817dc26244814a482/1640866590286/gynekologrum-3.jpg)
"Jag är lika naken som rummet" - Att utforma gynekologrummet efter patienters behov, Tina Knuutinen.
![Sittplatser och nummerdisplayer.](/images/18.2142dcb817dc262448149954/1640861857240/v%C3%A5rdcentral-1.jpg)
"Vänta... vart ska jag?" En studie i vägledning på vårdcentraler, Jennie Eriksson.
![Väggmarkering.](/images/18.2142dcb817dc26244814995d/1640862019114/v%C3%A5rdcentral-2.jpg)
"Vänta... vart ska jag?" En studie i vägledning på vårdcentraler, Jennie Eriksson.
![Väntrum uppifrån med markerade kölappsautomater.](/images/18.2142dcb817dc262448149960/1640862084520/v%C3%A5rdcentral-3.jpg)
"Vänta... vart ska jag?" En studie i vägledning på vårdcentraler, Jennie Eriksson.
![Utomhuskontor.](/images/18.2142dcb817dc2624481496b1/1640860789097/utomhuskontor-1.jpg)
Vad säger rumsformen? En studie om hur rumsformer kan kommunicera olika aktivitetszoner i ett aktivitetsbaserat utomhuskontor för högskolestudenter, Yasmine El-Zein.
![Utomhuskontorets zoner.](/images/18.2142dcb817dc2624481496d6/1640861137053/utomhuskontor-2.jpg)
Vad säger rumsformen? En studie om hur rumsformer kan kommunicera olika aktivitetszoner i ett aktivitetsbaserat utomhuskontor för högskolestudenter, Yasmine El-Zein.
![Utomhuskontorets vilozon.](/images/18.2142dcb817dc26244814b1c8/1640871295437/utomhuskontor-3.jpg)
Vad säger rumsformen? En studie om hur rumsformer kan kommunicera olika aktivitetszoner i ett aktivitetsbaserat utomhuskontor för högskolestudenter, Yasmine El-Zein.
![Rum med målarbord och materialvagn.](/images/18.2142dcb817dc262448149404/1640859986043/multifunktionellt-rum-1.jpg)
Ett rum att minnas - en studie om utformningen av ett multifunktionellt rum för personer med demens, Tone Hessen.
![Målarbord](/images/18.2142dcb817dc262448149419/1640860225736/multifunktionellt-rum-2.jpg)
Ett rum att minnas - en studie om utformningen av ett multifunktionellt rum för personer med demens, Tone Hessen.
![Materialvagn.](/images/18.2142dcb817dc2624481495a6/1640860485566/multifunktionellt-rum-3.jpg)
Ett rum att minnas - en studie om utformningen av ett multifunktionellt rum för personer med demens, Tone Hessen.
![Utställningsrum uppifrån.](/images/18.2142dcb817dc262448148f89/1640858753262/utst%C3%A4llningsrum-1.jpg)
Att känna historien - ett skapande av intresseväckande ingångar för barn, Lovisa Danielsson.
![Utställningsrum.](/images/18.2142dcb817dc262448148d49/1640858289789/utst%C3%A4llnigsrum-2.jpg)
Att känna historien - ett skapande av intresseväckande ingångar för barn, Lovisa Danielsson.
![Utställningsrum uppifrån med rörelseriktningar markerade.](/images/18.2142dcb817dc26244813e079/1640791535814/Utst%C3%A4llningsrum-3.jpg)
Att känna historien - ett skapande av intresseväckande ingångar för barn, Lovisa Danielsson.
![Utställningsrum uppifrån med olika flöden utritade](/images/18.2142dcb817dc26244813db56/1640789528663/utst%C3%A4llningsrum-4.jpg)
Att känna historien - ett skapande av intresseväckande ingångar för barn, Lovisa Danielsson.
![Karta med markeringar som visar rörelseaktivitet.](/images/18.2142dcb817dc26244814a5f6/1640867120322/r%C3%B6relseaktivitet.jpg)
Det attraktiva strömsstråket - En studie om orienterbarhet i stadsmiljö, Alicia Fundberg
![Karta med rörelsemönster markerade.](/images/18.2142dcb817dc26244814a855/1640867818541/r%C3%B6relsem%C3%B6nster.jpg)
Det attraktiva strömsstråket - En studie om orienterbarhet i stadsmiljö, Alicia Fundberg
![planritning](/images/18.2142dcb817dc26244813d078/1640785795267/planritning-med-f%C3%A4rgmarkeringar.jpg)
Färg och form som element för orientering i shoppingmiljön, Louise Pettersson
![Siluetter av människor i inomhusmiljö med olika färgmarkeringar.](/images/18.2142dcb817dc2624481480f7/1640853494110/f%C3%A4rgmarkeringar.jpg)
Färg och form som element för orientering i shoppingmiljön, Louise Pettersson.
![Siluetter av människor i inomhusmiljö med olika färgmarkeringar.](/images/18.2142dcb817dc262448148120/1640853796136/f%C3%A4rgmarkeringar-2.jpg)
Färg och form som element för orientering i shoppingmiljön, Louise Pettersson.
![Materialzon.](/images/18.2142dcb817dc26244814b31c/1640871750385/materialzon.jpg)
Miljön – Den tredje pedagogen – En studie om förskolerummets kommunikativa förmåga, Madelene Hellström.
![Tunnel med upplyst entré.](/images/18.2142dcb817dc26244814b325/1640871944403/tunnel.jpg)
Ljuset i tunneln – En studie i hur ljus och färg kan utformas, i syfte att erbjuda en tryggare känsla för fotgängare i befintliga gångtunnlar, Anna Jansson.
![Tunnel med upplyst entré.](/images/18.2142dcb817dc26244814b45a/1640872153837/tunnel-2.jpg)
Ljuset i tunneln – En studie i hur ljus och färg kan utformas, i syfte att erbjuda en tryggare känsla för fotgängare i befintliga gångtunnlar, Anna Jansson.
![Monter med texten EXPO på mässa.](/images/18.3d98972117250e0d38621635/1591278688332/Expo_600.jpg)
Exjobb monter till bokmässan, Annie Lund, år 3.
![Överblick av monter med texten Expo, vi utmanar rasismen.](/images/18.2142dcb817dc26244814b0ae/1640871109052/Expo-2.jpg)
Exjobb monter till bokmässan, Annie Lund, år 3.
![Ljuskägla i monter.](/images/18.2142dcb817dc262448147e80/1640852804295/Expo-3.jpg)
Exjobb monter till bokmässan, Annie Lund, år 3.
![Offentlig toalett.](/images/18.3d98972117250e0d386216b6/1591279012811/WC-1_600.jpg)
Exjobb digitala konceptvisualiseringar, Lydia Stengård, år 3.
![Pappershållare.](/images/18.3d98972117250e0d386216b4/1591279001466/WC-2_600.jpg)
Exjobb digitala konceptvisualiseringar, Lydia Stengård, år 3.
![Toalettskylt.](/images/18.2142dcb817dc262448147c28/1640851963969/WC-4.jpg)
Exjobb digitala konceptvisualiseringar, Lydia Stengård, år 3.
![Dörr.](/images/18.3d98972117250e0d38620110/1591334877298/WC-3_500.jpg)
Exjobb digitala konceptvisualiseringar, Lydia Stengård, år 3.
![Svan med kläder på.](/images/18.3d98972117250e0d38620107/1591252214205/Martina-A_500.jpg)
Artefakt, Martina Antonino, år 3.
![Klassrum.](/images/18.4fc145cb17250dc6feb23a06/1591336827992/Skola-Celina-V_600.jpg)
Digital konceptvisualisering, Celina Vu, år 3.
![Tält i skogen.](/images/18.3d98972117250e0d38621655/1591335951669/lilla-bokskogen-ta%CC%88lt_600.jpg)
Digital konceptvisualisering, Pauline Hultström, Lisa Lord, Anne Sandahl, Lydia Stengård, år 3.
![Skyltdockor placerade på kartonger. Förstorad platta som visar e-shopping.](/images/18.4fc145cb17250dc6feb1d360/1591277961108/butik_600.jpg)
Digital konceptvisualisering, Frida Nolåkers, Emelie Karén, Amanda Alonzo, My Sidén Lassen, år 3.
Projekt år 2
![](/images/200.676955dd1872311e10339de6/1680505672873/Det%20g%C3%B6mda%20guldet_1.jpg)
Det gömda guldet Hackning Västmanland läns museum. Av: Linn Broberg, Tilda Versén, Linnea Söderqvist. Kurs: Konstruktion, material och 3D, år 2
![](/images/200.676955dd1872311e10339deb/1680505717659/Det%20g%C3%B6mda%20guldet%20_2.jpg)
Det gömda guldet Hackning Västmanland läns museum. Av: Linn Broberg, Tilda Versén, Linnea Söderqvist. Kurs: Konstruktion, material och 3D, år 2
![](/images/200.676955dd1872311e10339df7/1680505784872/Affisch%20uts%C3%A4llning.jpg)
Affiisch utställning. Av: Yasmina Lucena Wallin. Kurs: Utställningar och berättande, år 2
![](/images/200.676955dd1872311e10339dff/1680505914048/Renderad%203Dmilj%C3%B6_Linnea.jpg)
Renderad 3Dmiljö. Av: Linnéa SödderqvistKurs: Konstruktion, material och 3D, år 2
![](/images/200.676955dd1872311e10339e03/1680505971217/Renderad%203Dmilj%C3%B6_Klara.jpg)
Renderad 3D-miljö. Av: Klara ThavelinKurs: Konstruktion, material och 3D, år 2
![](/images/200.676955dd1872311e10339ecb/1680506060887/Renderad%203Dmilj%C3%B6_Anna.jpg)
Renderad 3Dmiljö. Av: Anna Bergqvist Kurs: Konstruktion, material och 3D, år 2
![](/images/200.676955dd1872311e10339ed5/1680506182997/Renderad%203Dmilj%C3%B6_Linn.jpg)
Renderad 3D-miljö. Av: Linn Broberg. Kurs: Konstruktion, material och 3D, år 2
![](/images/200.676955dd1872311e10339ed9/1680506256069/Renderad%203Dmilj%C3%B6_Tilda.jpg)
Renderad 3Dmiljö. Av: Tilda Versén. Kurs: Konstruktion, material och 3D, år 2
![](/images/18.676955dd1872311e10339fef/1680506534174/Digitalt%20gestaltningskoncept_Cornelia_1.jpg)
Digitalt gestaltningskoncept. Av: Cornelia Boström. Kurs: Konstruktion, material och 3D, år 2
![](/images/200.676955dd1872311e10339ff7/1680506587438/Digitalt%20gestaltningskoncept_Cornelia_2.jpg)
Digitalt gestaltningskoncept. Av: Cornelia Boström. Kurs: Konstruktion, material och 3D, år 2
![](/images/18.676955dd1872311e1033a0b4/1680506613941/Digitalt%20gestaltningskoncept_Cornelia_3.jpg)
Digitalt gestaltningskoncept. Av: Cornelia Boström. Kurs: Konstruktion, material och 3D, år 2
![](/images/200.676955dd1872311e1033a0cb/1680506825205/Digitalt%20gestaltningskoncept_Klara.jpg)
Digitalt gestaltningskoncept, 3D-visualisering, säng, madrass. Av: Klara Thavelin. Kurs: Konstruktion, material och 3D, år 2
![](/images/18.676955dd1872311e1033a0cc/1680506878262/Digitalt%20gestaltningskoncept_Linn_1.jpg)
Digitalt gestaltningskoncept. Av: Linn Broberg. Kurs: Konstruktion, material och 3D, år 2
![](/images/200.676955dd1872311e1033a0d2/1680506910859/Digitalt%20gestaltningskoncept_Linn_2.jpg)
Digitalt gestaltningskoncept. Av: Linn Broberg. Kurs: Konstruktion, material och 3D, år 2
![](/images/18.676955dd1872311e1033a0df/1680507020148/M%C3%A5ttsatta%20ritningar_Linn_1.jpg)
Måttsatta ritningar. Av: Linn Broberg. Kurs: Konstruktion, material och 3D, år 2
![](/images/18.676955dd1872311e1033a0e2/1680507044698/M%C3%A5ttsatta%20ritningar_Linn_2.jpg)
Måttsatta ritningar. Av: Linn Broberg. Kurs: Konstruktion, material och 3D, år 2
![](/images/200.676955dd1872311e1033a0e8/1680507103529/Utomhuskontor_Linnea_2.jpg)
Utomhuskontor. Av: Linnéa Söderqvist. Kurs: Plats rum och rörelse, år 2
![](/images/200.676955dd1872311e1033a0f1/1680507196691/Utomhuskontor_Linnea_1.jpg)
Utomhuskontor. Av: Linnéa Söderqvist. Kurs: Plats rum och rörelse, år 2
![](/images/18.676955dd1872311e1033a1b1/1680507244471/Utomhuskontor_Yasmina_1.jpg)
Utomhuskontor. Av: Yasmina Lucena Wallin. Kurs: Plats rum och rörelse, år 2
![](/images/200.676955dd1872311e1033a1b7/1680507276528/Utomhuskontor_Yasmina_2.jpg)
Utomhuskontor. Av: Yasmina Lucena Wallin. Kurs: Plats rum och rörelse, år 2
Ett minnesrum. Ljus och ljudlaboration av Magdalena Alm, i kursen Ljus och ljud, år 2.
![](/images/18.22db72cd186a1c6dd1249a4f/1678436661518/(2)%20(2)%20(2)%20IMG_0152-1.jpg)
Ett väntrum. Ljus och ljudlaboration av Magdalena Alm, i kursen Ljus och ljud, år 2.
![](/images/18.22db72cd186a1c6dd1249a3c/1678436459397/V%C3%A4ntrum.jpg)
Visualisera ljus i bild, en skiss av Magdalena Alm, i kursen Ljus och ljud, år 2.
![Symboler för sociala medier hänger ner från taket.](/images/18.3d98972117250e0d386200ff/1591252183204/Hackning-1_500.jpg)
Förverkligande utställningskoncept, Alicia Fundberg, Mathilda Jensen, Sara Adriansson, Sara Meijer Lönnroth, år 2.
![](/images/18.3d98972117250e0d38620105/1591252200966/Hackning-2_500.jpg)
Förverkligande utställningskoncept, Jessica Andersson, Sofia Strandberg, Alexandra Strand år 2.
![Landmärke utomhus.](/images/18.3d98972117250e0d386215c0/1591278384023/landma%CC%88rke_600.jpg)
Designkoncept, Britt-Mary Wackenström, år 2.
![](/images/18.3d98972117250e0d386200fc/1591335063665/PRO1_Grafprod2_Wackenstro%CC%88m_500.jpg)
Affisch och textdesign, Britt-Mary Wackenström, år 2.
![](/images/18.3d98972117250e0d386200e6/1591335343275/Affisch-Emelie-Kare%CC%81n_v2_500.jpg)
Affisch, Emelie Karén, år 2.
![Rep hänger ner från träd. Upplyst med ljus i olika färger.](/images/18.3d98972117250e0d3861ff64/1591249943617/Ljusinstallation_500.jpg)
Ljusinstallation, Sara Adriansson, Gazang Aziz, Ida Cardestål, Cajsa Mikaelsson, Maria Vilmunen Pizarro, Celina Vu, år 2.
Projekt år 1
![](/images/18.727b0f2317802cd2f974abc8/1615475053695/Jenni-Gustavsson-1_800.jpg)
Inlämningsuppgift i kursen analoga och digitala visualiseringstekniker. Bilden visar handskiss i blyerts, rendering i SketchUp samt fotografi, av Jenni Gustavsson, år 1.
![](/images/18.727b0f2317802cd2f974ad82/1615475624087/Jenni-Gustavsson-2_web.jpg)
Inlämningsuppgift i kursen analoga och digitala visualiseringstekniker. Bilden visar olika visualiseringstekniker - handskisser i blyerts och akvarell samt kartongmodeller, av Jenni Gustavsson, år 1.
![](/images/18.727b0f2317802cd2f974ad84/1615475917294/Jenni-Gustavsson-3_web.jpg)
Inlämningsuppgift i kursen analoga och digitala visualiseringstekniker. Bilden visar digital visualisering i SketchUp, av Jenni Gustavsson, år 1.
![](/images/18.727b0f2317802cd2f974afd0/1615476538926/Jenni-Gustavsson-4_web.jpg)
Inlämningsuppgift i kursen analoga och digitala visualiseringstekniker. Bilden visar en modell av terräng och fokusobjekt skapad med trämaskin och 3D-printing, av Jenni Gustavsson, år 1.
![](/images/18.727b0f2317802cd2f974aea2/1615476280515/Jennie-Frisk_web.jpg)
Inlämningsuppgift i kursen konstruktion, material och 3D. Bilden visar ett designkoncept som en del av en utställning och eventlokal. Bilden är en Shaderlight rendering från en 3D-modell (en SketchUp 3D modell), av Jennie Frisk, år 1.
![](/images/18.727b0f2317802cd2f974b0d3/1615476783352/Josefin-Martis_web.jpg)
Inlämningsuppgift i kursen analoga och digitala visualiseringstekniker. Bilden visar en modell i kapakartong. Modellen är skalenlig och visar bland annat rumslayout, organisation och axialitet i en studentlägenhet, av Josefin Martis, år 1.
![Rum.](/images/18.3d98972117250e0d3862142c/1591276393171/Amanda_Alonzo_Rum2_600.jpg)
Digital konceptvisualisering, Amanda Alonzo, år 1.
![Husmodell.](/images/18.3d98972117250e0d38621438/1591276593131/Eva-Lindblom_600.jpg)
3D-printad modell, Eva Lindblom, år 1.
![Husmodell exteriör.](/images/18.3d98972117250e0d3861fe29/1591248793966/Martina_Antonino_Rum2-copy-1500x966.jpg)
Digital modell, Martina Antonino, år 1.