Ha en härlig och fin sommartid!

2024-07-02

Nu har semestertiden börjat, många är på semester redan, andra går på semester snart. Det har varit en spännande termin för oss på MDU!

MDU:s rektor Martin Hellström.

Vi har gett startskottet till det vi kallar vår orangea omställning, där vi kommer att se över och utveckla hela vårt sätt att organisera oss som universitet. Vi har avslutat våren med våra examenshögtider, där de som tagit sin examen har firats med diplomutdelning, musik och finstämda tal. Vi har också medverkat i Almedalsveckan, där MDU har haft fina seminarier och många av våra kollegor har deltagit i olika paneler inom allt ifrån hur vi utformar framtidens utbildning till hur akademin bidrar i industrins utveckling.

I fredags fick vi beskedet att vi blir Europauniversitet, det vill säga vår ansökan blev godkänd och vi ingår i ett konsortium av nio europeiska lärosäten som tillsammans ska arbeta för mer internationalisering i våra utbildningar och rörlighet för våra lärare och studenter. Många arbetstimmar ligger bakom den otroligt fina framgången och många av våra kollegor har varit inblandade i detta.

Igår signerade vi med KK-stiftelsen profilprogrammet MARC som är värt många miljoner och som kommer att flytta fram MDU:s och industrins positioner i riktning mot en mer effektiv industri och en hållbar värld. Medan vi signerade fick vi besked om ytterligare två beviljade projekt om 8 och 6 miljoner från Vinnova och även de är kopplade till omställningen i industrin.

Vi gör stora framsteg i vår AI-satsning och flera miljoner kronor är på väg in till MDU för att många av våra kollegor tar fram innovativa och spännande pedagogiska idéer i syfte att förnya och stärka våra utbildningar.

SM-veckan har också precis genomförts i Västerås och det känns bra att MDU kunde vara på plats och presentera sig som Elitidrottsvänligt lärosäte, vilket Idrottsförbundet beslutat om tidigare i vår.

Full fart har det varit, framgångsrika över förväntan har vi varit och nu håller vi fortsatt full fart in i sommaren för att ladda våra batterier.

Ett stort tack till alla medarbetare och samverkanspartners som arbetar för att bidra i utvecklingen av Sveriges nyaste universitet och för att våra studenter ska bli global citizens med utgångspunkt i sina utbildningar med hög kvalitet.

Ett stort tack till alla våra studenter som befinner sig mitt i denna tid av intensiv utveckling och gör det med den äran på väg mot sina framtida yrkesliv.

Ett stort TACK och en underbar och avkopplande sommar önskar jag er alla!